Dalende rankings in Google voorkomen

Je nieuwe of geüpdate website staat klaar om live te gaan. Dagen of misschien zelfs weken ben je bezig geweest om jouw nieuwe of geüpdate website er op en top uit te laten zien. Het menu staat goed, bestaande content en formulieren zijn overgezet en de product- en/of dienstpagina’s kloppen allemaal. Tijd om live te gaan!

Dalende rankings in Google

Je website is al een tijdje live, echter kom je er na tijdje achter dat de reden waarom je je website hebt aangepast (meer bezoek, leads en verkoop) toch tegenvalt. Je gaat op onderzoek uit en komt erachter dat pagina’s die voor de upgrade, hoog in de Google ranglijst stonden, nu opeens flink zijn gedaald.

De meest logische verklaring van deze daling is het feit dat er bij de overgang van de oude naar de nieuwe (of geüpgrade) website geen redirects zijn gemaakt. Een redirect? Een redirect wordt gebruikt om je bezoekers om te leiden naar de juiste pagina als een URL wordt gewijzigd. Middels deze verwijzing komen je bezoekers via de oude url toch uit op de juiste pagina.

Waarom is het instellen van een redirect belangrijk?

Voor het behouden van je posities binnen de zoekmachines is het instellen van een redirect cruciaal. Als de url van een pagina veranderd, wordt deze pagina door zoekmachines gezien als een nieuwe pagina. De opgebouwde ranking die je door de tijd hebt opgebouwd voor een bepaalde pagina kan dus zo ineens verloren gaan. Google start als het ware van nul. Zou je dus geen redirects opstellen voor url’s die veranderen, dan kan je je ranking binnen de zoekmachine verliezen en begin je van voor af aan.

Ook voor het behouden van de website autoriteit is het instellen van redirects belangrijk. Hoe meer externe partijen naar jouw website linken, hoe hoger je autoriteit. Zonder het opstellen van redirects kan een externe partij, die voor de upgrade van je website een link naar je website heeft geplaatst, haar bezoekers door leiden naar een niet meer bestaande pagina. Een zogenaamde 404 pagina. Door deze “kapotte” link geeft de externe, inkomende link geen autoriteit meer door. Zo verliest je website domein- en pagina-autoriteit waardoor je concurrenten je positie in de zoekmachine kunnen overnemen.

Voorkomen is beter dan genezen

Om je posities en autoriteit in de zoekmachines te behouden is het dus een goede zaak om voor livegang van je nieuwe website redirects op te stellen. Dit doe je in 3 stappen.

  1. Breng de url’s van je huidige website in kaart
  2. Breng de url’s van je nieuwe/geupdate website in kaart
  3. Stel een redirect plan/lijst op

Voor het in kaart brengen van de huidige en nieuwe urls gebruiken we veelal de sitemap van je oude en de sitemap van je nieuwe website. In deze sitemaps staan alle pagina’s (met bijbehorende urls) die op je website aanwezig zijn. De pagina url’s in de sitemaps vergelijk je met elkaar en zet je naast elkaar in een Excel document. Urls die hetzelfde blijven hoef je niet te redirecten. Dit ziet er dan ongeveer zo uit:

Oude en nieuwe URL’s van Rockwise

Bij bovenstaand voorbeeld wordt het redirect plan handmatig opgesteld. Bij grote websites kost dit veel tijd. Het is daarentegen wel erg secuur. Tegenwoordig heb je ook handige tooltjes op internet die de sitemaps voor je naast elkaar leggen en hier dan een resultaat aan geven. Dit is erg handig maar niet altijd even betrouwbaar. Het is dus wel van belang dat achteraf even goed gecheckt wordt of het allemaal 100% klopt. Vaak gaat het voor 99% goed maar een check is altijd handig. Want het zou zonde zijn als urls alsnog verkeerd verwezen worden.

Als je de redirect lijst helemaal compleet hebt, kan je websitebeheerder ze aan de achterkant van je website doorvoeren. Na het doorvoeren moeten alle oude urls als het goed is dus zijn doorverwezen naar de nieuwe url’s. Via de tool “Screaming Frog” kan je nog even testen of alles daadwerkelijk klopt.

Heb je na aanleiding van deze handige tip nog vragen over redirects? Of ben je hulp nodig bij overige SEO (search engine optimalisation) gerelateerde vragen? Neem gerust contact met ons op. Onze SEO specialisten helpen u graag verder!

TEST

Related Articles

Responses

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *