Invloed SEA op SEO. Met Google Ads je organische ranking stimuleren?

Invloed SEA op SEO. Met Google Ads je organische ranking stimuleren?

Adverteren met Google Ads verbetert je organische (SEO) zoekresultaten niet. Tenminste, niet rechtstreeks. Maar er zijn manieren waarop je Google Ads kunt gebruiken om je SEO-strategie te verbeteren.

Je kunt je Google Ads gegevens bijvoorbeeld gebruiken om snel inzichten te krijgen die kunnen worden overgedragen naar organisch zoeken, waardoor je veel tijd en geld bespaart.

Een Google Ads strategie kan in enkele dagen worden opgezet om vervolgens op grote schaal verkeer te genereren. Het rendement van een sterke SEO strategie kan daarentegen tot 12 maanden duren. Wanneer je besluit om vol in te zetten op organische groei, heb je het snel over een maandelijkse investering van €1.000 per maand, waarbij je twaalf maanden (en +/- €12.000) later pas écht weet of je SEO-strategie werkt zoals gepland.

Het probleem is: wat als je al dat geld en de tijd hebt besteedt aan het rangschikken van zoekwoorden die niet veel verkeer opleveren … of wel verkeer genereren, maar geen verkopen?

Het gebruik van Google Ads-gegevens bij een ​​nieuwe SEO-strategie, is een fantastische manier om risico’s te minimaliseren. Waarom zou je bewezen data uit het Ads account niet van meet af aan te gebruiken bij je SEO werkzaamheden?

In dit artikel zullen we vier mogelijkheden bekijken hoe je Google Ads data kan ondersteunen bij je SEO activiteiten.

Versnel je SEO resultaten met SEA Remarketing

Remarketing (ook wel retargeting genoemd) is het proces waarbij gerichte advertenties worden weergegeven aan mensen die je website eerder hebben bezocht of op een andere manier betrokken zijn geweest bij je merk. Het is een buitengewoon krachtig hulpmiddel om achter de 96-98% van de mensen aan te gaan die naar je website komen maar geen aankoop doen. Omdat die bezoekers je merk al kennen, is de kans groter dat ze een conversie genereren dan een willekeurige onbekende op het internet.

Rapport met zoektermen SEA gebruiken voor SEO onderwerpen

In het Google Ads “rapport zoektermen” vind je de zoekwoorden die letterlijk zijn gebruikt alvorens de gebruikers op de website zijn beland, of nog belangrijker, een aankoop hebben gedaan. Je target met je Google Ads campagne misschien op het zoekwoord ‘hardloopschoenen dames’, maar mensen hebben misschien letterlijk de zoekopdracht ‘hardloopschoenen voor dames voor marathons’ gebruikt. Welke termen halen mensen naar uw website en/of leiden tot conversies? Onthoud dat een succesvolle SEO-strategie zich richt op zoekwoorden die niet alleen op zoekvolume zijn gebaseerd, maar ook op de intentie van de gebruiker. Brede, concurrerende zoekwoorden zoals ‘schoenen’ kunnen miljoenen advertentievertoningen genereren, maar het is niet perse de moeite waard om je aandacht hierop de vestigen, omdat de intentie erachter niet duidelijk is. Zie je in je Google Ads data longtail zoektermen die succesvol zijn? Grijp je kans en neem deze mee in je SEO strategie.

CTR SEO verhogen met behulp van SEA data

Het percentage mensen dat een een advertentie ziet en daadwerkelijk klikt, is de klikfrequentie. Het is een geweldige statistiek om naar te kijken. Over het algemeen duidt een hoge CTR op een goedgeschreven advertentie: veel mensen die de advertentie hebben gezien, zijn in een vroeg stadium enthousiast en klikken door.Het vertalen van je hoge CTR’s in Google Ads naar je organische zoekfragmenten kan enorme winsten opleveren. Een verbetering van je organische CTR zal niet alleen direct meer verkeer genereren vanuit de bestaande rankings, maar het kan ook helpen om je rankings te verbeteren door een vliegwieleffect waardoor je nog meer verkeer ontvangt. Dat komt omdat de CTR een van de belangrijkste factoren is waar het algoritme voor machine learning van Google naar kijkt om te bepalen welke positie je website verdient.

Maar pas op dat je de CTR niet over- optimaliseert en er een hoger bouncepercentage ontstaat. Met andere woorden: beloof niet te veel en lever niet te weinig.

 

Geografische SEA prestaties gebruiken voor lokale SEO

SEO kan in veel categorieën worden onderverdeeld. Eén daarvan is de lokale SEO – gericht op mensen in de buurt van je fysieke locaties. 60% van de Nederlanders gebruikt smartphones en tablets om lokale diensten en informatie te vinden. 18% van alle lokale SEO-zoekopdrachten leidt tot een verkoop op dezelfde dag.Zelfs als je geen fysieke locaties hebt om te gebruiken met lokale SEO, kun je je geografische gegevens uit je Google Ads account gebruiken om een regionale, landelijke of internationale SEO-campagne te verbeteren.

 

Hulp nodig?

Het Google Ads algoritme en de gegenereerde data kun je uitstekend inzetten om doelgericht je organische rendement te verbeteren. In dit artikel hebben we vier voorbeelden behandeld, maar er zijn nog veel meer manieren om te profiteren van de combinatie SEO en SEA. Zie jij door de bomen het bos niet meer en heb je het gevoel dat je markt laat liggen? Kom met één van onze enthousiaste Google Ads marketeers in contact en we kijken of/ wat wij voor je kunnen betekenen. Laat het ons even weten door contact op te nemen

 

 

 

 

TEST

Related Articles

Responses

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *