Google Ads Biedstrategie? 6 opties op een rijtje

Welke Google Ads biedstrategie gebruiken?

Google weet dus veel van de zoekmachine gebruiker. Op meer dan 70 miljoen signalen worden deze zoekmachine gebruikers ingeschat op relevantie. Zo wordt het gedrag van een potentiële klant geanalyseerd en worden er profielen gemaakt.

  • Wat is het online online bestedingspatroon van een gebruiker? Besteed deze gebruiker veel online?
  • Hoe snel beslist deze gebruiker? Is het een snelle beslisser?
  • Heeft de gebruiker elders op het web interesse getoond in de producten die je aanbiedt?
  • Heeft deze klant veel te besteden? In welke categorie zit de gebruiker qua inkomen?
  • Is de gebruiker eerder op mijn website geweest?
  • Heeft deze gebruiker in het verleden een bestelling geplaatst in mijn webshop?
  • Op welk apparaat voltooid deze gebruiker doorgaans een transactie en op welk apparaat bevindt de gebruiker zich op dit moment?

Google beantwoordt voor zichzelf o.a. bovenstaande vragen en deelt vervolgens profielen uit. Heeft deze specifieke gebruiker op basis van deze signalen een grote kans van slagen? Dat krijgt de gebruiker een dikke plus (+). Wordt de kans van slagen op basis van deze criteria klein geacht, dan deelt google een min (-) score uit.

6x Google Ads biedstrategie binnen Google Ads

Er zijn diverse biedstrategieën beschikbaar binnen Google Ads om deze kennis in te zetten. De volgende biedstrategieën zijn beschikbaar:

  1. Doel ROAS
  2. Doel CPA
  3. Klikken Maximaliseren
  4. Conversies Maximaliseren
  5. Conversiewaarde Maximaliseren
  6. Doelvertoningspercentage

Google Ads Biedstrategie 1: Doel ROAS

ROAS staat voor Return on Adspend. Met deze biedstrategie kunnen we dus grip krijgen op het minimale aantal euro’s dat we terug willen zien voor iedere geïnvesteerde euro. Welke ROAS is voor jou rendabel? Dit is een vraag die allereerst beantwoord dient te worden. Bereken het zelf voordat je begint met adverteren en formuleer duidelijke ROAS doelstellingen.

Biedstrategie DOEL- ROAS instellen

Stel je hebt berekend of jou Ads account rendabel is, wanneer iedere geïnvesteerde euro, €5 oplevert, dan gaan we aansturen op een ROAS van 5.

  1. Ga naar de gewenste campagne
  2. Ga naar de instellingen in deze campagne
  3. Ga naar bieden
  4. Wijzig de biedstrategie
  5. Kies voor de biedstrategie DOEL- ROAS
  6. Stel de gewenste ROAS in

Google Ads Biedstrategie 2: Doel CPA

CPA staat voor Cost per acquisition. Met deze biedstrategie kunnen we dus grip krijgen op de maximale kosten per nieuwe aanvraag. Wat mag een conversie maximaal kosten? Dit is een vraag die allereerst beantwoord moet worden. Bij welke CPA kan jouw Google Ads campagne uit? Bereken het zelf voordat je begint met adverteren en formuleer duidelijke CPA doelstellingen.

Biedstrategie DOEL- CPA instellen

Stel jij hebt berekend dat een offerte aanvraag maximaal €50 mag kosten en er is conversiedata in het account aanwezig, dan kun je op de volgende manier de biedstrategie DOEL-CPA instellen.

  1. Ga naar de gewenste campagne
  2. Ga naar de instellingen in deze campagne
  3. Ga naar bieden
  4. Wijzig de biedstrategie
  5. Kies voor de biedstrategie DOEL- CPA
  6. Stel je gewenste maximale CPA in

 

Google Ads Biedstrategie 3: Klikken Maximaliseren

Zodra je de campagnes hebt toegekend aan het gedeeld dagbudget en de biedstrategie “Klikken Maximaliseren” hebt gegeven, gaat Google op zoek naar de ideale gemiddelde klikprijs om binnen dit dagbudget zo veel mogelijk klikken te genereren in betreffende markt. De perfecte balans wordt gezocht, waardoor er een zo laag mogelijke CPC wordt gevonden om het dagbudget volledig te spenderen.

Het voordeel hiervan is, dat we zo snel mogelijk, zo veel mogelijk klikken inkopen. We versnellen hiermee het proces, waardoor we op basis van de sneller ingekochte data ook sneller logische vervolgstappen kunnen gaan maken.

 

Google Ads Biedstrategie 4: Conversies Maximaliseren

Bij de biedstrategie Conversies Maximaliseren stuur je aan op zoveel mogelijk conversies. In kwantiteit. Met behulp van de Machine Learning technieken helpt Google bij het behalen van zo veel mogelijk conversies binnen een bepaald dagbudget. Conversies kunnen hierbij zijn:

  • Offerte aanvragen
  • Orders
  • PDF Downloads
  • Contactaanvragen
  • Tekefoongesprekken

Afhankelijk van hetgeen als conversiedoel is ingesteld in het account. Indien er wordt aangestuurd op orders wordt er bij deze biedstrategie dus voornamelijk ingezet op het maximaal aantal orders. Er wordt hierbij geen rekening gehouden met de orderwaardes en dus omzetten.

Conversies Maximaliseren Google Ads instellen

Wil jij de biedstrategie conversies maximaliseren hanteren? Via onderstaande stappen kun je de biedstrategie conversies maximaliseren instellen:

  1. Ga naar de gewenste campagne
  2. Ga naar de instellingen in deze campagne
  3. Ga naar bieden
  4. Wijzig de biedstrategie
  5. Kies voor de biedstrategie DOEL- ROAS
  6. Stel de gewenste ROAS in

 

Google Ads Biedstrategie 5: Conversiewaarde Maximaliseren

In tegenstelling tot enkele andere biedstratgieën, zoals doel- CPA en doel- ROAS, kan de biedstrategie conversiewaarde maximaliseren gebruikt worden bij een nieuw account, waarin nog geen data is gegenereerd. Google gaat dus aan de hand van data buiten het Ads account om, op zoek naar interessante gebruikers en profielen.

Op basis van 70 miljoen signalen gaat Google inschatten welke gebruikers het meest relevant zijn en bij welke gebruikers de kans op een aankoop het grootst is. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn omdat een bepaalde gebruiker opvallend veel online transacties pleegt, maar ook interesse heeft getoond in het product waarvoor geadverteerd wordt.

Conversiewaarde maximaliseren Google Ads instellen

Zodra je een nieuwe campagne aanmaakt kun je bij de instellingen een biedstrategie kiezen. Door de volgende stappen te volgen kan de biedstrategie conversiewaarde maximaliseren worden ingesteld:

  1. Ga naar de gewenste campagne
  2. Ga naar de instellingen in deze campagne
  3. Ga naar bieden
  4. Wijzig de biedstrategie
  5. Kies voor de biedstrategie conversiewaarde maximaliseren
  6. Stel je gewenste ROAS in die je minimaal wilt behalen

 

Google Ads Biedstrategie 6: Doelvertoningspercentage

Meldt zich een nieuwe speler in jouw markt? Vormt deze speler een bedreiging? Ben je bang dat deze nieuwe speler markt gaat veroveren? Dan kun je ervoor kiezen om de biedingen in de markt op te voeren. Je kunt ervoor kiezen om altijd op positie één te ranken voor de meest interessante zoekwoorden.

Door in de betreffende campagnes te kiezen voor de biedstrategie “doelvertoningspercentage = 100%” zul je voorkomen, dat de concurrent meedingt om deze topposities. Hou hierbij in je achterhoofd dat de campagnes op de korte termijn minder rendabel kunnen zijn, omdat dit betekent dat er te hoge klikprijzen worden gehanteerd. Het voordeel is dat je op de lange termijn kunt voorkomen dat nieuwe spelers er met jouw marktpotentieel vandoor gaan.

Doelvertoningspercentage Google Ads instellen

Zodra je een nieuwe campagne aanmaakt kun je bij de instellingen een biedstrategie kiezen. Door de volgende stappen te volgen kan de biedstrategie doelvertoningspercentage worden ingesteld:

  1. Ga naar de gewenste campagne
  2. Ga naar de instellingen in deze campagne
  3. Ga naar bieden
  4. Wijzig de biedstrategie
  5. Kies voor de biedstrategie doelvertoningspercentage
  6. Stel je gewenste vertoningsaandeel in en bepaal de maximale klikprijs die je hiervoor wilt betalen

Google Ads Bureau inschakelen?

Weeg alle opties af, neem een ​​weloverwogen beslissing en zie hoe je kosten dalen en uw resultaten stijgen. Ben je nog aan het twijfelen over het uitbesteden van je Google Ads of een andere digitale marketingservice? We begrijpen het. Neem gerust contact met ons op als je vragen of opmerkingen hebt. Wij zijn hier om te helpen!

TEST

Related Articles

Responses

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *